mandag 22. august 2011

Jeg har strikket igjen! Med oppskrift til dere:)

Denne gangen var det minsta mi som fikk seg en ullbukseSmilefjes

002

003

Denne er i str 4/5 år.

Her er oppskrift på en ullbukse str 4/5 år.

Jeg har brukt et superwash ullgarn, med rundpinne str 3,5 – 60 cm og 3,5 – 40 cm.

1. Ta rundpinnen med 60 cm, legg opp 95 masker.

2. Strikk en vrangbord (to rette og to vrange annenhver gang) Strikk vrangborden så brei du vil ha den. Jeg har strikket endel runder, da jeg liker å ha den litt brei.

3. Lag en hullrad (to rette, to vrange sammen, ta et kast på pinnen, gjenta dette hele runden rundt)

4. Strikk like mange runder med vrangbord, som du gjorde før du laget hullraden.

5.Strikk glattstrikk, ca 14-18 cm. (Mål på barnet som skal bruke den)

6. Etter dette, skal du dele opp arbeidet. Om du strikker 96 masker, så deler du 96 på 2. Altså 48 masker. Så deler du dette igjen på 2, altså 24.

Da strikker du først 24 masker, tar en garnbit, og fester på maske 24, strikk 48 masker, sett et garnmerke der også, og strikk 24 masker. Da har du strikket tilsammen 96 masker.

Så skal du øke 1 maske på hver side av begge garnmerkene. Altså, du øker 4 masker pr gang du skal øke. Dette gjør du annenhver omgang, tilsammen 4 ganger.

7. Del arbeidet i to, og strikk hvert ben hver for seg. Da bruker du rundtpinne 3,5 – 40 cm. Fell 2 masker på innsiden av beinet hver 4 omgang. I alt 4 ganger.

8. Så bytter du farge dersom du ønsker to farger på buksen. Jeg har strikket 10 omganger pr farge.

9. På siste “stripe”, feller du 4-8 masker jevnt i løpet av en omgang. Jeg felte 5 masker tilsammen.

10. Nå er det vrangbord igjen. (to rett og to vrang annenhver gang) 10 runder pr farge. Tilsammen 20 runder med vrangbord.

11. Snoren i livet på buksen, har jeg heklet. Ca 150 masker.

FerdigSmilefjes

Har du noen spørsmål, er det bare å si ifraSmilefjes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar